Podsumowanie Roku 2010

Ot i kolejny roczek przeleciał. W atmosferze poświątecznej czas na małe podsumowanie tego co było.

Był to rok wielu zmian i niespodzianek. Allegro otworzyło się na Facebooka, a także otworzyło hasła użytkowników na świat :-)

W sierpniu uruchomiłem Aplon.pl – serwis oferujący narzędzia do Allegro, wraz z jego pierwszym narzędziem – panelem allegro (proste narzędzie, które po wklejeniu kodu w opis aukcji pokazuje inne aukcje użytkownika w formie miniatury zdjęcia w czasie rzeczywistym). Usługa kosztuje 5 pln miesięcznie, czyli tyle co nic, a narzędzie zwiększa użytkownikowi sprzedaż poprzez crosseling.
Po pięciu miesiącach działania panel jest używany w około 18 tysiącach aukcji, a od sierpnia liczba wyświetleń przekroczyła 6 mln.
To się nazywa dobry początek. I jeśli chodzi o Aplon to mogę powiedzieć, że ten rok spełnił moje oczekiwania. Teraz przygotowania do pracy w nowym roku. W planie jest umieszczenie kilku ciekawych narzędzi pomagających allegrowiczom. Ale jakie to narzędzia, jest na razie ścisłą tajemnicą.

Jeśli chodzi o podsumowanie specyficznego rynku Allegro, to z moich obserwacji wynika, że zauważalna jest tendencja wzrostu ilości użytkowników, ale i niestety kupowania i sprzedaży produktów w coraz niższych cenach.
Więcej użytkowników = więcej sprzedawców, czyli większa konkurencja, przez którą spada liczba wyświetleń pojedynczej aukcji.
Na oko szacuje, że z tych samych aukcji jeszcze dwa lata temu można było zrobić przynajmniej o 60% większe obroty.
Obecność na Allegro staje się coraz mniej opłacalna, ale niestety cały czas konieczna. Przypominam, że Allegro, oprócz platformy aukcyjnej jest katalogiem firm i produktów.
Chcesz szybko sprawdzić średnie ceny produktu X lub znaleźć producenta ulotek w Twoim mieście? Wchodzisz na Allegro.
Wniosek: Chcesz być w internecie, musisz być na Allegro.

Wszystko to daje nam coraz większą walkę pomiędzy sprzedawcami. Pewnie dlatego coraz chętniej sprzedawcy sięgają po przeróżne narzędzia pomagające w sprzedaży (jak wspomniany wcześniej panel allegro, czy narzędzie do monitoringu sprzedaży i obrotów konkurencji).

W roku poprzednim dało się zauważyć demograficzną zmianę „wachty” u kupujących. Była to głównie zasługa Naszej Klasy. Na Allegro zakupów zaczęli dokonywać dojrzali internauci (40+), którzy telefonicznie chcieli przesyłać zdjęcia na nadruki na koszulkach, czy obrażali się, gdy prosiłem ich o nick.
Natomiast tym roku znów zmiana warty (niestety 15-). Coraz młodsi ludzie korzystający z kont brata lub mamy dokonywali poważnych zakupów nie mając pojęcia co znaczy słowo „pobranie”.

Powodowało to sporo niemiłych zdarzeń. Na dowód przytoczę rozmowę telefoniczną, której byłem uczestnikiem:

– Halo? Dobry… Ja u Pana bluzę kupiłem, nie? I kliknąłem przypadkowo więcej niż chciałem kupić.
– A ile razy Pan kliknął?
– 26 razy…

Takie sytuacje w tym pięknym, mijającym roku były na porządku dziennym.

Tendencję demograficzną zauważyło i boskie Allegro wprowadzając najpierw konta Junior, a niedawno możliwość zakupów bez konieczności rejestracji.
Zabieg śmiały – zobaczymy jakie będą jego konsekwencję.
Nie jestem ani zwolennikiem ani przeciwnikiem tych zmian, tylko głupio będzie jak znowu się okaże, że jedynym wygranym po tych zmianach będzie samo Allegro (płatności bez rejestracji można dokonać wyłącznie za pomocą Płacę z Allegro, czyli pieniądze lądują najpierw na koncie allegro zanim „wypłaci” je sprzedający).

Od dawna zauważam, że Allegro nie dba o sprzedawców, przez takie akcje jak m.in. zabranie punktów PayBack (odebranie sprzedawcom, dawanie kupującym), czy lipne zmiany w grafice serwisu (spadek skuteczności promowania ofert na str. głównej).
Wszelkie formy promocji, zmiany i udogodnienia są ukierunkowane na kupujących, bo powszechnie wiadomo, że gdzie popyt tam i podaż się trafi. Szkoda, bo przez to starzy, dobrzy sprzedawcy odchodzą od sprzedaży na Allegro, a w ich miejsce wchodzi 5 domorosłych zapaleńców z jeszcze niższymi cenami i z jeszcze gorszą obsługą klienta.
Podsumowując mogę tylko powiedzieć, że mamy takie Allegro, jakie sobie wychowamy.

Plany na ten rok.
Wielu użytkowników pytało się mnie o szkolenia, więc w nadchodzącym roku zaplanowałem trochę czasu na to jakże przydatne przedsięwzięcie.
Planuję przeprowadzić serię szkoleń dla firm „Jak zacząć i zorganizować skuteczny handel na Allegro” oraz „Jak zwiększyć skuteczność sprzedaży na Allegro – tricki i porady”.

Jeżeli ktoś z Was ma ochotę zaprosić mnie do swojej siedziby na 8 godzinne szkolenie, to mam jeszcze wolnych kilka terminów (pisać na marcin (at) aplon.pl)

Tyle.

W nadchodzącym roku życzę wszystkim z branży e-commerce, by codziennie mieli takie obroty jak w Dniu Darmowej Dostawy :-)

Miłego allegrowania,
Marcin Majzner

One Comments

  • Ela

    7 lutego 2011

    Witam!
    Jakby było jakieś szkolenie na które będą wolne miejsca to proszę daj znać. Fajnie by było jakby odbyło się w Poznaniu ale moge dojechać w inne miejsca.
    Pozdr

Dodaj komentarz

7 + 2 =